Úloha doprovázejících osob při saunování s dětmi

Článek řeší úlohu doprovázejících osob při saunování dětí z mateřských škol. Vlastní / veřejné sauny. Délky pobytu, nelepší denní doby pro pobyt v sauně s dětmi. Autorem článku je MUDr. Antonín Mikolášek.

Rozhodnutí o tom, že je dobré saunovat s dětmi, svěřenými do péče mateřské školy a jeho realizace v podobě zřízení sauny v areálu mateřské školy či v podpoře saunování v některé veřejné sauně, je chvályhodný čin. Při přípravě ke splnění všech dalších předpokladů pro správné saunování s dětmi je však třeba přihlédnout k důležitým jednotlivostem, které vyžaduje pečlivá příprava tohoto záměru.

O co se mají starat dospělí před začátkem a během saunování

Pro skupinové saunování s dětmi platí, že je vždy nutná přítomnost dospělé osoby. To pak od vedení zařízení či zájmové organizace vyžaduje zvýšenou pozornost podmínkám účasti dospělých, jakož i přípravě dětí k saunování se a organizaci jeho průběhu.

V dostatečném předstihu mají být zajištěny vhodné osoby mimo mateřskou školu jednak pro přímý doprovod dětí, jednak k technické či věcné službě. Praxe ukázala, že praktické saunování s malými dětmi je záležitostí především žen. To odpovídá duchu finské tradice rodinného saunování matek s dětmi a obecnému principu „zástupných matek“, který na sebe berou ženy-učitelky i jiný školský personál a rodiče dětí v mateřských školách.

Doplňující poznámka: Teprve u větších dětí, zejména ve školním věku je vhodné, aby doprovázejícími osobami při skupinovém saunování ve veřejné sauně byli s chlapci aspoň 2 muži, v rodině postačí obvykle otec, s děvčaty matka či jiná příbuzná. I to odpovídá finské tradici, kdy je chlapec „povýšen“ tím, že přechází ze „saunového fraucimoru“ do kategorie mužského saunování, zatímco dívky zůstávaji „mezi námi děvčaty“. Při naturistickém saunování se však tato tradice ztrácí, protože společné saunování dětí s dospělými obého pohlaví v uzavřených prostorách veřejné sauny nesplňuje hygienické a fyziologické předpoklady k saunování s dětmi. Něco jiného je naturizmus dospělých i s dětmi v přírodě, zachovává-li společenské mravní principy. Ale to není předmětem této metodiky.

Původní tradice má plné oprávnění i v dnešní době především při skupinovém saunování s dětmi. Oproti rodinnému saunování, kdy členové rodiny plně saunují zároveň se svými dětmi, při skupinovém saunování s dětmi mateřských škol působí doprovázející dospělí jen jako dohled na správný průběh saunování dětí. I když jsou s dětmi v sauně, zejména i v její prohřívárně, a i když na ně mají vliv termické faktory saunové lázně, ve skutečnosti sami regulérně nesaunují, své saunování musí odložit do svého osobního volna. S dětmi mateřské školy mají dospělé osoby saunovat v plavkách.

V praxi se ukázalo – a navíc i osvědčilo – že starší děti z vyšších oddělení mateřské školy, které prošly saunováním již v nižších odděleních, je možné ponechat v kabině samotné. Tento ústupek pravidlům však záleží na tom, jak děti dovedou být při saunování ukázněné. Saunování je pro děti natolik přitažlivé, že dokáží být vzorné a laskavá „pohrůžka“, že zlobiví saunovat nepůjdou, napomáhá k dobrovolnému pořádku a kázni. Zkušené děti ovládají potup saunování zcela evidentně. Důsledný dohled dospělé osoby ovšem trvá přes průhledné sklo dveří.

Hlavním kriteriem výběru doprovázejících osob jsou morální kvality. Pozornost má být věnována doprovázejícím osobám vzhledem k mediálně citlivě vnímanému postoji k voyreurství či pedofilii. Ve školských a zdravotnických zařízeních jsou morální kvality pracovníků nezbytnou a obvyklou součástí výkonu profese

Důležitou stránkoua účasti dospělých osob při saunování s dětmi je jejich zdravotní stav. Zejména ženy s gynekologickými a močovými potížemi musí být z této činnosti vyloučeny. Ani zdravé osoby by neměly případně podnikat ochlazování dětí v bazénku tak, že si stoupnou na delší dobu do vody a ochlazují jedno dítě za druhým.

Důležité je, aby každá osoba, pověřená doprovodem při saunování s dětmi byla dostatečně informována o podmínklách bezpečnéhp průběhu saunování. Doprovázející osoba musí být vybavena znalostmi technického a hygienického minima, nutného pro posouzení vybavení a provozu sauny, jakož i předpisů a poznatků, souvisejících se způsobem a účinkem saunování. Sauna, v níž se praktikuje skupinové saunování s dětmi má vždy charakter veřejné sauny a podléhá tedy všem platným předpisům hygienickým, právním i organizačním.

Pokud jde o doprovázející osoby z nezdravotnického zařízení, měly by mít především znalosti o regulérním postupu saunování s dětmi, o vlivu saunové lázně na dětský organizmus, o onemocněních, které jsou u dětí kontraindikací saunování a o zásadách první pomoci (v rozsahu základního kurzu Českého červeného kříže). Také znalosti, týkající se všech obecných předpisů a okolností, souvisejících s provozem sauny v areálu zařízení pro děti i ve veřejné sauně je obligátní.

K zisku potřebné kvalifikace v tomto směru mohou sloužit kurzy saunařů (pořádá je Asociace bazénů a saun ABAS ČR). Vědomosti může obohatit účast na vědeckých konferencích o saunování a papírové i elektronické publikace. Autor tohoto návrhu metodiky by si kladl za čest a vyznamenání, kdyby její obsah přispěl realizátorkám a realizátorům saunování s dětmi k zisku ucelených vědomostí a k jejich bezchybnému uplatnění v praxi.

Informace rodičů a spolupráce s nimi

Rodiče dětí, které jsou v péči školských zařízení by se měli vyjádřit, ústně i písemně, zda chtějí či nechtějí, aby se s jejich dětmi v mateřské škole také saunovalo. S ohledem na mnohdy neúplné informace rodičů o významu a metodách otužování, natož o saunování, má se na tuto situaci brát ohled.

Na první místo se klade informovanost rodičů o podstatě sauny, o jejím fyzikálním prostředí, o způsobu saunování vůbec a dětí zvláště, jakož i o jeho bezprostředním i celkovém účinku. Proto vedení každého zařízení má o tom v prvé řadě podat rodičům dostatečné informace. Provádí se osobně buď rozhovorem s jednotlivými rodiči či se všemi na schůzce s případnou přednáškou lékaře, upozorněním na knižní i internetové publikace o sauně a saunování, anebo pomocí dopisu, posterů, letáků apod.

Účinným způsobem informace rodičů je exkurze do sauny v době, kdy v ní děti saunují anebo ještě lépe zisk osobní zkušenosti vlastním saunováním v některé sauně pro dospělé, pokud rodina nemá svou saunu a přátelé případně ještě nenabídli zkusmé saunování u nich doma.

Jiné je to ve školském či mimoškolském zařízení, které má především vzdělávací a výchovné úkoly a v nichž se skupinové saunování s dětmi může stát pouhým přívažkem programu, i když je v něm kladen důraz na ochranu zdraví. V každém případě nemá být saunováním se nahrazována pohybová aktivita školáků.

Bohužel se dnes ještě setkáváme s nezájmem rodičů o podporu saunování s dětmi. Dnešní civilizace a způsob života v ní odvedl moderního člověka od prastarých metod esofylaxei. Pohodlnější je posadit dítě k obrazovce. Je to škoda a tím spíše je chvályhodné, jestliže jsou pracovnice mateřských škol jedny z těch, které pochopily význam jednoho prastarého ozdravného prostředku a dopřávají jej dětem své mateřské školy.

Věcné přípravy na saunování s dětmi

Bez spolupráce rodičů by se saunování s dětmi v předškolských zařízeních nemělo obejít. Vedení mateřské školy by o ni mělo rodiče požádat, protože je potřebná. Součástí této přípravy může být konkrétní spolupráce a pomoc např. při zajištění potřebných pomůcek k saunování, jakož i při pomocných úkonech během saunování s dětmi, hlavně při dohledu na děti.

Pokud se týká přípravy pomůcek k saunování padá přitom mnoho otázek a jednou z nich je: V čem se saunovat, jaké roucho je potřeba? Odpověď na ni může být pojata ironicky – přece jedině Adamovo či Evino. Ano, ale obnažení těla vyžaduje i v průběhu saunování potřebné a praktické doplňky. Vedení zařízení děti zajistí proto nejlépe spolu s rodiči a podporovateli přípravu pomůcek k saunování (šití či koupi župánků či koupacích plášťů, koupi ochranné omývatelné obuvi, masážních žínek či kartáčů, pouzder nebo lahviček s mýdlem, podložní osušky o délce aspoň 120 cm, zdvojeně sešitých froté ručníků, igelitových sáčků apod.). Tyto pomůcky jsou shodné jak pro saunování ve veřejné sauně, tak i ve vlastní sauně školky.

Ve většině veřejných saun mají viset názorné návody k saunování, v nichž je ukázáno, jaké pomůcky mají sebou mít saunující, tedy i děti, anebo jaké poskytne samo vedení sauny. Je však z hygienických (ale i ekonomických) důvodů vždy lépe, má-li dítě pomůcky své.

Vedení zařízení dále určuje počet doprovázejících osob pro přímou účast při saunování dětí a to podle velikosti určených skupin.

Velikost skupiny se přizpůsobuje kubatuře kabiny, na 1 sedící dítě se počítá s 0,5 m3 prostoru saunové kabiny. To neznamená, že do prohřívárny o kubatuře např. 15 m3 posadíme 30 dětí najednou! Kubatura a velikost jedné skupiny jsou striktně vázány (z pedagogických i fyziologických důvodů, jakož i kvůli bezpečnosti dětí) na maximální počet 4 - 6 dětí a přítomnost jedné dospělé osoby. Takové skupině postačí prohřívárna (kabina) s ještě přípustnou nejmenší kubaturou (6 m3). Na druhé straně velikost prohřívárny již není pro tuto skupinu rozhodující.

Důležité je, umět si vybrat den saunování, aby vhodně zapadal do celotýdenního programu životosprávy a zajistil i pravidelnost saunování. Rytmus saunování jednou za týden postačuje v běžných životních podmínkách k zisku odolnosti i stabilizaci celkovépsychio-somatické kondice, záleží jedině na jeho pravidelnosti. Pro většinu mateřských škol si lze vybrat buď úterý, středu či čtvrtek, protože se tím nejlépe zabrání střetu s dosaženým či očekávaným účinkem rodinných regeneračních aktivit o víkendech - v pondělí těsně po nich, v pátek těsně před nimi. Chvályhodné však je, jestliže se zvolí pevný termín („den saunování“) a spíše jemu se přizpůsobí termíny dalších akcí. Škoda každého ztraceného saunování.

Pokud se týká výběru hodin pro saunování s dětmi ve dni, vybraném k saunování je v mateřských školách vhodné saunovat s dětmi dopoledne mezi 9. - 11. hodinou a to nejlépe po krátké vycházce či nenáročné pohybové činnosti. Povzbuzení, ke kterému dochází po iritačním či tonizačním saunování (tj. s jednou či dvojí výměnou horka a chladu), vyprchá obvykle až za delší dobu (zhruba za 2 hodiny). Této doby lze využít právě k následné nenáročné pohybové aktivitě na čerstvém vzduchu (procházce či hře) ještě před obědem. pak následuje oběd a odpolední odpočinek s případným spánkem. Proto je lépe dopoledne vynechat relaxační způsob saunování (tj. trojí prohřátí s ochlazením), které vede u většiny dětí k projevům únavy a ospalosti a to ruší průběh aktivit před obědem. Sprchování po popolední siestě či spánku v den, kdy se děti dopoledne saunují, může odpadnout.

Než se půjde s dětmi do veřejné sauny

Nejčastějším řešením skupinového saunování s dětmi je návštěva veřejné sauny. To však vyžaduje v prvé řadě seznámit se s jejím stavem, zda a jak je připravena k saunování dětí v duchu hygienických předpisů a potřeb dětí, v druhé řadě vyřešit otázku dopravy dětí do veřejné sauny, je-li vzdálena od zařízení více než 2 km.

Osoba, zodpovídající za saunování se dětí se tedy hned na počátku saunovacího období osobně přesvědčí o úrovni a vyhovujícím uspořádání veřejné sauny, do které budou děti docházet. S vedením veřejné sauny dohovoří případné věcné úpravy vybavení sauny, aby odpovídalo hygienickým požadavkům a potřebám saunování se dětí, především jejich naprosté bezpečnosti. O všech okolnostech saunování dětí ve veřejné sauně se uzavře příslušná smlouva. Je-li potřeba děti do sauny dopravit, uzavře zařízení také smlouvu s dopravcem o dopravě dětí do vzdálené sauny a zpět, nejlépe na celou sezónu saunování.

Docházka do blízké do veřejné sauny

Pokud se v den saunování s dětmi odchází do veřejné sauny v místě, nemá být vzdálena od zařízení do 2 km. Děti mohou dojít a vrátit se pěšky. Podmínkou je pohybovat se v čistém prostředí mimo dopravní provoz. Děti jsou oblečeny přiměřeně podle počasí. V chladných údobích roku musí mít suchou obuv a pokrývku hlavy a krku.

Doprava do vzdálené veřejné sauny

Cesta do vzdálené veřejné sauny vyžaduje ovšem řešení dopravním prostředkem, je-li sauna vzdálena více než 2 km. Pokud se děti dopravují dopravním prostředkem, musí být vyčleněn zásadně pouze pro ně a jejich doprovod. Není vhodné používat cestování v prostředcích hromadné dopravy společně s dospělými pasažéry. Malé skupinky dětí mohou případně dopravit rodiče či jiní aktivisté.

Dopravu dopravním prostředkem lze kombinovat s procházkou na čerstvém vzduchu. Pokud to dovolí klimatické podmínky a čistota prostředí, zastaví dopravní prostředek cestou do sauny asi 1 - 2 km před ní a děti dojdou pěšky. Pomůcky k saunování jim dopravní prostředek do sauny doveze. Při cestě zpět do zařízení lze učinit totéž přes školou. Tato aktivita má napomoci bohatšímu přívodu kyslíku do plic z fyziologických důvodů.

Pokud je sauna v areálu zařízení pro děti je nutné, aby pomocný personál byl seznámen s úkony jaké provádí obsluha (saunař či saunařka) při běžném provozu veřejné sauny. Úkony jsou shodné i pro saunu v mateřské škole. Proto vedení mateřské školy určí osobu, která bude zodpovídat za technickou přípravu a náležité teplotní hodnoty, tedy kvalitu saunové lázně, za bezpečnost jejího užívání, jakož i za úklid a údržbu sauny. Obvykle se této úlohy ujímají uklízečky či jiné pracovnice.

Před zahájením vlastního saunování

Je dobré, aby si doprovázející dospělí vždy uvědomili i některé obecné fyziatrické zásady (principy), které je potřeba respektovat při aplikaci saunové lázně a jejích fyzikálních stimulů.

  • princip individální pozornosti platí u saunování dětí jako prvotní příkaz pro dospělé k zajištění bezprostřední účasti při saunování. Zejména nejmladší děti nemají být ponechávány v sauně samy o sobě a dozor je nutný v kterékoli fázi saunování. Přesto i při skupinovém saunování dětí je saunování individuální záležitostí každého z dětí.
  • princip vystavení organismu podnětům nejprve mírnějším a postupně silnějším lze v saunové lázni také zachovat. Přípravná fáze saunování (sprchování a automasáž kůže mýdlem a kartáčem) vyvolává mírné prokrvení kůže a uvolnění vývodů potních žlázek, takže náraz horkého prostředí saunové lázně je snesitelný, protože zpočátku může ještě docházet k odvodu tepla z tělesného jádra a tím je účinek intenzivního pozitivního tepelného stimulu zmírněn. K jeho zmírnění ochlazením kůže slouží navíc masivní pocení, jakmile po několika minutách prohřívání dojde k převaze zevního podnětu a teplo proudí do organizmu.
  • princip vyvážit podnět určité vyšší intenzity podnětem kontrastním je pro saunování se typický (prohřátí versus ochlazení). I když je nastaven na vyšší úrovni fyzikálních hodnot, je vzhledem k relativní krátkosti jejich působení méně náročný.
  • princip neaplikovat fyzikální podněty po jídle, ani na lačno platí i pro saunování beze zbytku a zařazení saunování do denního programu dětí se jím musí řídit. V mateřských školách je saunování zařazeno do dopoledních hodin, což je s hlediska příjmu potravy nejvhodnější. Pokud se týká nápojů, má se podávat sklenka tekutiny před odchodem do sauny a dostatečné množství po skončení saunování.
  • princip vyloučit aplikace intenzivních chladových podnětů na okrsky zvýšené dráždivosti, např. zátylí, případně na celou hlavu se při saunování dá vyloučit nepoužíváním kapličkových sprch a naopak sprchovat metodou podle Kneippa (z ohebné hadice). U malých dětí se při ochlazování vylučuje také ponořování hlavy pod hladinu chladné vody bazénku. U větších dětí je vhodné, aby si ponoření hlavy stiskly nosní vstup a nevhodné naopka je, aby do vody bazénu skákaly po hlavě.

Typy saunování

Důležité je také rozhodnout a vědět proč, jakým typem saunování chceme zatížit dětský organizmus. Zde víceméně platí, že pro děti méně je více. Postup saunování se nutně odlišuje v každé ze 4 základních fází běhu saunování a to rozdílným jednáním účastníků, které je reakcí na dané rozdílné fyzikální prostředí. Počet absolvovaných jednotlivých fází určuje celkový efekt saunování, jak je vyznačeno v níže uvedené tabulce.

Časové limity jednotlivých typů saunování (u dětí)
minut opakování typ saunování
obvykle a nejlépe:
3 - 8 min. 1x iritační (dráždivé)
6 – 16 min. 2x tonizační (povzbudivé)
 
raději jen pro dospělé:
9 - 24 min. 3x relaxační (mírně únavné)
 
nevhodný až rizikový:
je každý delší pobyt v horku (střídavě i bez přerušování)

 


Nedosti na tomto všem, ještě je nutné znát přesně, co s dětmi v saunové lázni dělat, to znamená jak vést postup jejich saunování, jak a čím ho lze doplnit, aby bylo „vylepšen“ jeho účinek ve prospěch dětí. K tomu poslouží další kapitola.

Autorem článku je MUDr. Antonín Mikolášek. Článek je zveřejněn s jeho svolením exlusivně na webu clovecesaunujse.cz.

16_o_1_sauna-deti2v.jpg
ekologické praní
výroba saun
nahoru
články sauny